Aandachtspunten voor een leesprogramma voor jongeren met leesmoeilijkheden
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.3. Ga voor goede, strategische en gemotiveerde lezers
Download document
|
|
Een logische en stapsgewijze opbouw van een taaltraject voor kleuters
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
2.1. Hou rekening met de wisselwerking tussen de deelvaardigheden
2.2. Ga voor een logische en stapsgewijze opbouw van het traject
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
Download document
|
|
Effectieve en duurzame professionalisering
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling:
6.2. Geef jezelf de kans om te blijven leren
Download document
|
|
Expliciete instructie in school- en vaktaalwoorden in het secundair onderwijs
|
Onderwijsvorm:
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
Download document
|
|
Functioneel en creatief schrijven met Nederlandsetaalleerders
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.4. Laat schrijfopdrachten het lezen (en spreken) versterken
Download document
|
|
Gebruik de thuistaal van Nederlandsetaal- leerders als hefboom voor je instructie (groepen met dezelfde thuistaal)
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
5.5. Hou rekening met de taalachtergrond van leerlingen om je instructie te versterken
Download document
|
|
Gebruik de thuistaal van Nederlandsetaalleerders als hefboom voor je instructie (groepen met verschillende thuistalen)
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
5.5. Hou rekening met de taalachtergrond van leerlingen om je instructie te versterken
Download document
|
|
Geïntegreerd werken aan lezen schrijven en mondelinge taal
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
2.1. Hou rekening met de wisselwerking tussen de deelvaardigheden
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
5.1. Geef expliciete instructie
Download document
|
|
Geïntegreerd werken aan technisch lezen en leesbegrip bij oudere leerlingen
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.3. Ga voor goede, strategische en gemotiveerde lezers
Download document
|
|
Haal het maximum uit groepsdiscussies
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
Download document
|
|
Haal het maximum uit peer tutoring
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
5.2. Laat leerlingen van en met elkaar leren
Download document
|
|
Haal het maximum uit vrijwilligers en paraprofessionals
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel
Aanbeveling:
1.3. Leerkrachten zijn de geknipte begeleiders, maar ook paraprofessionals en vrijwilligers kunnen mee ondersteunen
Download document
|
|
Lezen monitoren met een circulair systeem
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling:
6.1. Monitor je leerlingen en stem je onderwijs hierop af
Download document
|
|
Luisterbegrip en vertelvaardigheden stap voor stap stimuleren bij kleuters
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
2.2. Ga voor een logische en stapsgewijze opbouw van het traject
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
Download document
|
|
Versterk de kwaliteit van je instructie aan jonge Nederlandsetaalleerders
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling:
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
5.1. Geef expliciete instructie
5.2. Laat leerlingen van en met elkaar leren
6.1. Monitor je leerlingen en stem je onderwijs hierop af
Download document
|
|
Vertrekken vanuit relevante thema’s met verschillende invalshoeken (lager onderwijs)
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Aanbeveling:
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
Download document
|
|
Vertrekken vanuit relevante thema’s met verschillende invalshoeken (secundair)
|
Onderwijsvorm:
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Aanbeveling:
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
Download document
|
|
Werken aan beginnende geletterdheid bij kleuters (klankbewustzijn)
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.1. Bereid leerlingen vroeg genoeg voor op het leren lezen
Download document
|
|
Werken aan beginnende geletterdheid bij kleuters (letterkennis)
|
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.1. Bereid leerlingen vroeg genoeg voor op het leren lezen
Download document
|
|
Werken met een eigen leerlijn voor Nederlandsetaalleerders op laag 2
|
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel
Aanbeveling:
1.2. Werk in kleine groep of individueel met leerlingen die extra taalsteun nodig hebben
1.4. Laat de duur en intensiteit afhangen van jouw doelgroep, hun leeftijd en de beoogde taaldoelen
Download document
|
|