Je eigen taaltraject creëren? Laat je hier inspireren!
Zoek op een kernwoord in de titel
Onderwijsvorm
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen
Bouwsteen 1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling
Bouwsteen 1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel
1.1. Investeer in een krachtige klasaanpak om alle leerlingen te bereiken
1.2. Werk in kleine groep of individueel met leerlingen die extra taalsteun nodig hebben
1.3. Leerkrachten zijn de geknipte begeleiders, maar ook paraprofessionals en vrijwilligers kunnen mee ondersteunen
1.4. Laat de duur en intensiteit afhangen van jouw doelgroep, hun leeftijd en de beoogde taaldoelen
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
2.1. Hou rekening met de wisselwerking tussen de deelvaardigheden
2.2. Ga voor een logische en stapsgewijze opbouw van het traject
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
3.2. Voorzie voorleesmomenten met veel interactie
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
4.1. Bereid leerlingen vroeg genoeg voor op het leren lezen
4.2. Zet in op een effectieve leesstart
4.3. Ga voor goede, strategische en gemotiveerde lezers
4.4. Laat schrijfopdrachten het lezen (en spreken) versterken
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
5.1. Geef expliciete instructie
5.2. Laat leerlingen van en met elkaar leren
5.3. Geef sterke feedback
5.4. Integreer technologie op een wijze manier in je lessen
5.5. Hou rekening met de taalachtergrond van leerlingen om je instructie te versterken
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
6.1. Monitor je leerlingen en stem je onderwijs hierop af
6.2. Geef jezelf de kans om te blijven leren
6.3. Werk samen met je team vanuit een gedeelde en gedragen missie
1
2
23 resultaten gevonden, alfabetisch gerangschikt op titel
Aandachtspunten voor een leesprogramma voor jongeren met leesmoeilijkheden
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.3. Ga voor goede, strategische en gemotiveerde lezers
Download document
Een logische en stapsgewijze opbouw van een taaltraject voor kleuters
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
2.1. Hou rekening met de wisselwerking tussen de deelvaardigheden
2.2. Ga voor een logische en stapsgewijze opbouw van het traject
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
Download document
Effectieve en duurzame professionalisering
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling:
6.2. Geef jezelf de kans om te blijven leren
Download document
Expliciete instructie in school- en vaktaalwoorden in het secundair onderwijs
Onderwijsvorm:
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
Download document
Functioneel en creatief schrijven met Nederlandsetaalleerders
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.4. Laat schrijfopdrachten het lezen (en spreken) versterken
Download document
Gebruik de thuistaal van Nederlandsetaal- leerders als hefboom voor je instructie (groepen met dezelfde thuistaal)
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
5.5. Hou rekening met de taalachtergrond van leerlingen om je instructie te versterken
Download document
Gebruik de thuistaal van Nederlandsetaalleerders als hefboom voor je instructie (groepen met verschillende thuistalen)
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
5.5. Hou rekening met de taalachtergrond van leerlingen om je instructie te versterken
Download document
Geïntegreerd werken aan lezen schrijven en mondelinge taal
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
2.1. Hou rekening met de wisselwerking tussen de deelvaardigheden
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
5.1. Geef expliciete instructie
Download document
Geïntegreerd werken aan technisch lezen en leesbegrip bij oudere leerlingen
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.3. Ga voor goede, strategische en gemotiveerde lezers
Download document
Haal het maximum uit groepsdiscussies
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
Download document
Haal het maximum uit peer tutoring
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Aanbeveling:
5.2. Laat leerlingen van en met elkaar leren
Download document
Haal het maximum uit vrijwilligers en paraprofessionals
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel
Aanbeveling:
1.3. Leerkrachten zijn de geknipte begeleiders, maar ook paraprofessionals en vrijwilligers kunnen mee ondersteunen
Download document
Lezen monitoren met een circulair systeem
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling:
6.1. Monitor je leerlingen en stem je onderwijs hierop af
Download document
Luisterbegrip en vertelvaardigheden stap voor stap stimuleren bij kleuters
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Aanbeveling:
2.2. Ga voor een logische en stapsgewijze opbouw van het traject
3.1. Plan rijke gesprekken om de mondelinge taalvaardigheid te bevorderen
Download document
Versterk de kwaliteit van je instructie aan jonge Nederlandsetaalleerders
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 3. Investeer bewust in mondelinge taalvaardigheid
Bouwsteen 5. Verzorg de kwaliteit van je instructie
Bouwsteen 6. Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen
Aanbeveling:
3.3. Werk doelbewust aan woordenschat, ook expliciet
5.1. Geef expliciete instructie
5.2. Laat leerlingen van en met elkaar leren
6.1. Monitor je leerlingen en stem je onderwijs hierop af
Download document
Vertrekken vanuit relevante thema’s met verschillende invalshoeken (lager onderwijs)
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Aanbeveling:
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
Download document
Vertrekken vanuit relevante thema’s met verschillende invalshoeken (secundair)
Onderwijsvorm:
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 2. Bouw het taaltraject op een logische manier op en combineer verschillende deelvaardigheden
Aanbeveling:
2.3. Verwerk je taaldoelen in relevante thema’s met verschillende invalshoeken
Download document
Werken aan beginnende geletterdheid bij kleuters (klankbewustzijn)
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.1. Bereid leerlingen vroeg genoeg voor op het leren lezen
Download document
Werken aan beginnende geletterdheid bij kleuters (letterkennis)
Onderwijsvorm:
Kleuteronderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 4. Schriftelijke vaardigheden: ga voor een vroege start en blijf inzetten op technisch lezen en leesbegrip
Aanbeveling:
4.1. Bereid leerlingen vroeg genoeg voor op het leren lezen
Download document
Werken met een eigen leerlijn voor Nederlandsetaalleerders op laag 2
Onderwijsvorm:
Lager onderwijs
Secundair onderwijs
Bouwsteen:
Bouwsteen 1. Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel
Aanbeveling:
1.2. Werk in kleine groep of individueel met leerlingen die extra taalsteun nodig hebben
1.4. Laat de duur en intensiteit afhangen van jouw doelgroep, hun leeftijd en de beoogde taaldoelen
Download document
1
2